Salakavala nivelrikko (artroosi, osteoartriitti)

Jos polvea kolottaa pitkällä lenkillä, kylmällä ilmalla tai yöllä levossa, saatat kärsiä nivelrikosta. Kipuun voi liittyä myös nivelen turvotusta ja punoitusta. Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus ja oireilevaa nivelrikkoa sairastaa ainakin miljoona suomalaista.

Nivelrikkoisten määrä lisääntyy koko ajan ja siihen on syynä eliniän pidentyminen. Lähes jokaisella kuusikymppisellä on jossain nivelessä nivelrikkoa, vaikkei oireita olisikaan.

Nivelrikkoa esiintyy polvissa, lonkissa, ukkovarpaan tyvinivelessä, sorminivelissä ja selkänikamien välisissä nivelissä. Sairaus voi muhia nivelissä kauan ja pahentua hiljalleen, sillä se löydetään yleensä vasta kun kivut saavat hakeutumaan lääkäriin. Niin kauan kuin nivelrikko on lievää, sitä ei välttämättä huomaa.

Nivelrikko voidaan todeta varmuudella vain röntgen- tai magneettikuvauksella. Verikokeilla tai nivelnestenäytteellä voidaan sulkea pois muita sairauksia, kuten reuma, kihti ja Lymen tauti.

Nivelrikon syyt ja altistavat tekijät

Nivelrikon perimmäistä syytä ei tiedetä. Nivelrikko on nivelen ruston parantumaton sairaus. Rusto on elävää kudosta, joka uusiutuu koko ajan. Nivelrikossa rustoa tuhoutuu enemmän kuin uusiutuu. Rusto suojaa niveltä ja sen ansiosta nivelen pinnat liukuvat pehmeästi. Kun rusto häviää, nivelen luut hankautuvat toisiaan vasten, jolloin ne alkavat kärsiä. Myös ympärillä olevat pehmytkudosrakenteet vaurioituvat ja kipuilevat. Vaurioitunut nivelrustokudos ei parane ennalleen ja muutokset etenevät yleensä hitaasti vuosien kuluessa.

Kaavakuva nivelrikossa todettavista muutoksista.
Nivelrikossa nivelpintoja peittävä rusto vaurioituu, ohenee ja häviää osittain kokonaan.
Luuhun voi ilmaantua pieniä onteloita ja nivelkapselissa esiintyä tulehdusmuutoksia.

Vanhenemisen lisäksi isojen nivelten nivelrikolle altistavat raskas työ, niveliä kuormittava urheilu, ylipaino, nivelten virheasennot, erilaiset vammat ja tulehdukset sekä perimä. Sormien nivelrikon syy on yleensä perinnöllinen.

Nivelrikon oireet

Nivelrikkokipu on jomottavaa, se pahenee liikkuessa ja lievittyy levossa. Sairauden edetessä kipu voi muuttua jatkuvaksi ja sitä on myös yöllä. Kipu on yleensä paikallista mutta voi esim. lonkasta säteillä polveen ja päinvastoin. Nivelissä on aamu- ja liikkeellelähtöjäykkyyttä. Sairauden edetessä nivelen liikerata pienenee.

Alaraajojen (polvi, lonkka) nivelrikoissa kävely tasamaalla sekä portaissa vaikeutuu. Nousu tuolilta, wc-istuimelta ja sängystä on hankalaa. Lonkan nivelrikko säteilee yleensä pakarassa, etureidessä ja nivusissa. Pitkälle ehtineessä alaraajojen nivelrikoissa sukkien, housujen ja kenkien pukeminen sekä varpaiden kynsien leikkaaminen vaikeutuu. Lonkkien ja polvien nivelrikko aiheuttaa liikkumattomuutta ja heikentää toimintakykyä.

Selkärangan nivelrikko voi ahtauttaa selkäytimestä tulevien hermojen luisia aukkoja, mistä seuraa jalkoihin säteilevä selkäkipu, iskias.

Ukkovarpaan tyven nivelrikkoon liittyy usein vaivaisenluu. Vaikka vaivaisenluuta ei olisikaan, muodostuu usein ukkovarpaan tyvinivelen päälle rustoinen patti, joka on arka ja kipeä. Ukkovarpaan nivelrikko vaikeuttaa kävelyä ja saattaa aiheuttaa vaikeitakin asentovirheitä, jotka kipeyttävät polvia, lonkkia ja selkää.

Sormien nivelrikossa nivelten kohdalle syntyy kovia luukyhmyjä. Nivelrikko tekee kädestä kömpelön ja puristusvoima heikkenee. Sormi tai sormet eivät koukistu niin kuin aikaisemmin.

Nivelrikon hoito

Nivelrikkoa ei valitettavasti voi parantaa. Nivelrikon oireita, kipua, voidaan hoitaa kylmähoidoilla, fysioterapialla ja kipulääkkeillä, ensisijaisesti parasetamolilla. Joissakin tapauksissa voidaan joutua turvautumaan tulehduskipulääkkeisiin. TENS - transkutaatinen neurostimulaatio ja akupunktio saattavat lyhytaikaisesti vähentää nivelkipua ja parantaa toimintakykyä. Niveleen sisäisesti annettu hyaluronaattiruiske saattaa lievittää polvinivelrikkoon liittyvää kipua. Tulehdusvaiheessa niveleen annettu glukokortikoidihoito yleensä lievittää kipua ja tulehdusreaktiota.

Vaihtoehtoisena hoitomuotona voi käyttää luontaistuotevalmiste glukosamiinia, jonka hyödyistä ei ole tieteellistä näyttöä, mutta joillekin potilaille siitä on ollut apua.

Geelimäisistä, tulehduskipulääkkeitä sisältävistä reumavoiteista, on hyötyä sorminivelten nivelrikossa. Sormien nivelrikossa on säännöllisellä nivelten harjoittelulla todettu olevan merkittävä vaikutus nivelten toimintaan.

Alaraajojen nivelrikoissa on vältettävä sairaan nivelen liiallista kuormittamista. Ylipainoiselle nivelrikkopotilaalle on tärkeintä vähäenerginen ruokavalio ja nivelten liikkuvuusharjoittelu. Laihtuminen lievittää kipua ja parantaa toimintakykyä. Kotivoimistelun avulla nivelet pidetään liikkuvina ja lihakset kunnossa. Liikuntamuodoista uinti ja pyöräily ovat parhaita nivelrikkopotilaille.

Kävelyn avuksi on ehkä jossain vaiheessa syytä ottaa keppi tai rollaattori. Turhaa seisomista kannattaa välttää ja istuimina on hyvä suosia korkeajalkaisia tuoleja. Raskaita taakkoja ei saa kanniskella. Pukemisen apuvälineinä voidaan käyttää tarttumapihtiä, sukanvetolaitetta ja pitkävartista kenkälusikkaa.

Niveliä voidaan tukea joko jäykällä tai elastisella (esim. neopreeni) tuella. Jäykkää tukea käytetään ensisijaisesti epävakaassa nivelessä. Polvinivelrikossa voidaan käyttää kuormitusta vähentävää polvitukea, joka voi parantaa polven liikkuvuutta. Polvituen kuormitusta vähentävä vaikutus voi hidastaa nivelrikon etenemistä.

Kivut jäävät leikkauspöydälle

Jos nivelrikkokipu ei ole enää muutoin hallittavissa ja niveleen on kehittynyt merkittävä liikerajoitus, virheasento tai potilaan kyky selviytyä päivittäisistä toiminnoista on merkittävästi huonontunut nivelrikon takia, voidaan tehdä tekonivelleikkaus yksilöllisen harkinnan mukaisesti.

Tekoniveliä asennetaan varsinkin polviin ja lonkkiin, mutta niitä voidaan laittaa myös olkapäähän, kyynerniveleen, nilkkaan ja joihinkin pikku niveliin. Lonkka- ja polviproteesit kestävät ainakin 10-15 vuotta, mutta polven tekonivelen elinikä voi olla niitä huomattavasti pidempi. Jos tekonivel joudutaan asentamaan nuorena, edessä on todennäköisesti uusintaleikkaus. Tekonivelen vaihto on iso ja hankala operaatio. Siksi tekoniveleen ei turvauduta liian aikaisin.

Tekonivelen kanssa voi harrastaa kaikkea perusliikuntaa. Maratonia sillä ei kuitenkaan kannata juosta, koska iskut heikentävät proteesin kestävyyttä.

Suomessa tehdään vuosittain noin 24000 tekonivelleikkausta. Leikkauksessa sahataan vaurioituneet nivelosat pois ja niiden tilalle asennetaan tekonivel. Leikkaus tehdään selkäydinpuudutuksessa tai nukutuksessa. Toipumisaika riippuu leikkauksesta, potilaan iästä ja perussairauksista.

Lonkkapotilaat toipuvat varsin nopeasti. Polvipotilaiden toipumisaika kestää yleensä useita kuukausia, sillä polvileikkaus on isompi kuin lonkkaleikkaus. Suurin osa leikkauksista onnistuu hyvin ja kivut jäävät leikkauspöydälle.

Nivelrikon ehkäisy

Terveellisillä elintavoilla voi ehkäistä nivelrikon syntyä ja hidastaa sen etenemistä. Säännöllinen liikunta ylläpitää ja parantaa nivelrustojen hyvinvointia sekä aineenvaihduntaa. Kävely, hiihto, pyöräily ja uinti ovat hyviä lajeja mutta lähes mikä tahansa liikunta on nivelterveydelle hyväksi.

Vaa'an lukemaa kannattaa myös tarkkailla. Jos painoindeksi on liiaksi koholla, nilkan, polven ja lonkan nivelrikon riskit kasvavat selvästi. Lihavuus aiheuttaa elimistöön matala-asteista tulehdusta, joka lisää nivelrikon riskiä.

Tapaturmien ehkäisy vähentää nivelrikon vaaraa. Niveliin kohdistuvaa raskasta kuormitusta, kuten toistuvaa kyykistelyä, nivelten ääriasentoja ja hyvin raskaiden taakkojen nostamista kannattaa välttää. Nivelen vakautta vähentävät vammat on hoidettava hyvin. Ehkäisy on erittäin tärkeää niillä henkilöillä, joilla on useita riskitekijöitä.

Nivelet kannattelevat sinua, pidä niistä huolta!


Lähteet: Terveyskirjasto ja Reumaliitto.

Pohjallisilla on väliä!

On taas se aika vuodesta, kun kesäsandaalit on laitettu kaappiin ja tilalle on kaivettu lenkkareita, vaelluskenkiä ja kumisaappaita. Kesän helteisiin sopivat aktiviteetit ovat vaihtuneet patikointiin, polkujuoksuun, sauvakävelyyn sekä marjastukseen ja sienestykseen.

Patikointi ja vaellus

Patikointi on helppo ja edullinen liikuntamuoto, sillä se ei vaadi välttämättä erikoisvarusteita. Tärkeää kuitenkin on, kuten muutenkin arjessa, että jalkineet ovat oikean kokoiset ja säähän sopivat. Pidemmille ja vaativammille vaellusreiteille tulisi valita vaelluskengät, jotka tukevat jalkaa epätasaisessa maastossa ja joiden pohja pitää hyvin liukkaillakin alustoilla.

Vaelluskenkien pohjallisten olisi hyvä olla iskua vaimentavat ja kosteutta haihduttavat sekä raskaidenkin rinkkojen taakkaa kestävät. esimerkiksi Motion Controll - iskunvaimennuspohjalliset sopivat hyvin erilaisiin kenkiin ja niiden avosoluinen, hengittävä ja antibakteerinen polyuretaanikerros kuljettaa kosteutta pois ja pitää jalat kuivina. Pohjallisissa on päkiän kohdalla pehmeä tuki.

Motion Control - iskunvaimennuspohjalliset ovat valmiit tukipohjalliset, joissa on jäykkä rakenne sisäkaaren tuella. Pohjallisissa on pehmeät geelityynyt kantapäissä ja päkiässä. Pohjalliset soveltuvat paljon seisoville, aktiivisille liikkujille sekä turvakenkiin. Pohjalliset ovat anatomisesti muotoillut sekä hengittävät ja pestävät.


Juokseminen

Vaikka juosta voi säällä kuin säällä, monet saattavat kokea, että helteitä viileämmällä mutta talvipakkasia huomattavasti lämpimämmällä kelillä on miellyttävintä tehdä pidempiäkin lenkkejä. Syksyllä juostessa on otettava huomioon kylmyys, alustan liukkaus etenkin sadekeleillä sekä pimeys, kun päivät vähitellen lyhenevät talvea kohden. Mills Terveyspohjalliset sekä Motion Control - iskunvaimennuspohjalliset ovat oiva valinta juoksukenkiin.

Molemmissa on iskunvaimennusta ja materiaalina polyuretaani, joka palautuu helposti muotoonsa. Mills Muotopohjallisten kestävä SBR-kumi tuo pohjallisiin joustavuutta ja niissä päkiän kohdalla olevat pienet reiät takaavat kosteudensiirron.

Maastossa ja poluilla juostessa kengissä tulisi olla riittävä tuki ja pito, jotta jalka pysyy epävakaasta ja muuttuvasta maastosta huolimatta hyvin paikallaan kengässä ja loukkaantumisia ei pääse syntymään.

Mills Terveyspohjalliset ovat Poron-materiaalista valmistetut pohjalliset, jotka toimivat tehokkaana iskunvaimennuksena erilaisissa jalkineissa. Pohjalliset vähentävät jalkapohjaan kohdistuvaa painetta ja lievittävät alaraajojen rasituskipua sekä ennaltaehkäisevät kovettumien ja ihovaurioiden syntyä.

Mills Muotopohjalliset ovat iskua vaimentavat ja hengittävät valmispohjalliset koko jalkaterän alueelle. Pohjalliset lisäävät mukavuutta kenkiin sekä vähentävät väsymisen tunnetta jaloissa. Hengittävä, pestävä ja muotoiltava materiaali.

Sauvakävely

Sauvakävely sopii liikuntamuotona kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille, sillä sen tehokkuutta voi itse helposti säädellä oman kunnon mukaan. Hyvissä kävelyjalkineissa on tukeva kantakuppi, iskunvaimennus kantapään alla, ja se on päkiän kohdata joustava. Mills Tukipohjalliset ovat iskua vaimentavat ja jalan etuosaa keventävät puolipohjalliset. Ne soveltuvat hyvin myös päkiän alueen kiputiloihin ja esimerkiksi ylirasittuneelle jalkaterälle.

Kovempitempoiseen sauvakävelyyn sopivat hyvin Mills Muotopohjalliset, jotka tasaavat painetta ja vähentävät liiallista kuormitusta koko jalkaterän alueella. Niiden kyky sitoa ja siirtää kosteutta on hyvä päkiän kohdalla olevien pienten reikien ansiosta.

Mills Tukipohjalliset ovat anatomisesti muotoillut, valmiit puolipohjalliset päkiätuella ylirasittuneille jaloille. Tehokas iskunvaimennus ja askellusta palauttava vaikutus. Pestävä, hengittävä ja kosteutta imevä materiaali.

Marjastus ja sienetys

Mustikoiden ja lakkojen aika alkaa olla tältä vuodelta ohitse, mutta puolukoita ja karpaloita löytynee vielä. Syksy on myös mitä parhainta sienestysaikaa! Marja- tai sieniretkelle kannattaa valita kengiksi kumisaappaat tai vaelluskengät, jotka ovat vedenpitävät. Saappaisiin soveltuvat hyvin esimerkiksi Mills Muotopohjalliset, joita voidaan käyttää myös yksilöllisemmän pohjallisen valmistusmateriaalina. Koska kumisaappaissa ei yleensä ole kiristysmahdollisuutta, kannattaa huolella valikoida oikeankokoiset saappaat, jotta hölskymisestä syntyviä hankaumia ja rakkoja ei pääse syntymään.


Erilaisia Mills pohjallisia myyvät hyvin varustetut apteekit, suutarit ja jalkahoitolat.

Nautitaan syksyn ulkoilukeleistä jalkojen hyvinvointia unohtamatta!


Teksti ja kuvat Mills - muokattu itse hiukan :)

Salakavala nivelrikko (artroosi, osteoartriitti)

Jos polvea kolottaa pitkällä lenkillä, kylmällä ilmalla tai yöllä levossa, saatat kärsiä nivelrikosta. Kipuun voi liittyä myös nivelen turvo...