Jalat juhlatuulella; 5 vinkkiä

Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja tänä vuonna moni valmistautuu yrityksissä ja työpaikoilla pikkujoulukauteen erityistä intoa puhkuen.

Arjessa olet ehkä tottunut mataliin korkoihin mutta nyt ajattelit juhlan kunniaksi säväyttää pukemalla jalkaan korkokengät. Valitettavan usein juhlakengissä ulkonäkö saattaa kuitenkin mennä mukavuuden edelle.

Juhlakengät saattavat aiheuttaa ikäviä kiputiloja erityisesti päkiän alueella ja varpaissa. Lisäksi hankaumat ja rakot jaloissa ovat hyvin tavallisia juhlaillan jälkeisiä ongelmia.

1. Jalat on hyvä totuttaa uusiin kenkiin jo ennen juhlia, jotta kengät ehtivät mukautua jalkoihin. Näin pystyt ennakolta tietämään ne kohdat, jotka kengissä voivat aiheuttaa ongelmia. Pystyt myös helpommin varautumaan oikeilla tuotteilla mahdollisten ongelmakohtien suojaamiseen.

2. Hoida jalat kuntoon ennen juhlia. Käy jalkahoitajalla, joka poistaa jaloistasi kovettumat, mahdolliset känsät ja leikkaa kynnet oikein. Jalat on hyvä myös rasvata säännöllisesti ennen juhlia, jotta jalkojen iho on pehmeä. Pehmeä ja joustava iho sietää enemmän kuin kuiva ja karhea.

3. Juhliin lähtiessä korkokengissä on hyvä olla joko pehmeä pohjallinen vaimentamassa iskuja tai vähintäänkin päkiätyyny keventämään päkiän aluetta ja ehkäisemään jalan liukumista kengässä. Jos sinulle on jo muodostunut vaivaisenluut ja haluat kuitenkin laittaa kapeat korkokengät jalkaan, kannattaa sukan alle pukea ohut vaivaisenluusuoja, joka ehkäisee vaivaisenluun kipua ja hankausta. Jos jalat hikoilevat kovasti, kannattaa ne talkita, mikä ehkäisee hiertymiä. Erilaisia uudelleenkäytettäviä leikattavia geelisuojia kannattaa käyttää ehkäisemään hankausta kantapäässä ja vähentämään painetta ja kipua.




4. Hyvästä valmistautumisesta huolimatta kengät voivat kuitenkin hangata sieltä mistä et arvellut niiden hankaavan. Laukussa kannattaa olla mukana leikattavia geelisuojia, joita voi tarpeen mukaan käydä sujauttamassa jalkoihin.

5. Juhlien jälkeen väsyneitä jalkoja kannattaa hemmotella lämpimällä jalkakylvyllä. Kylvyn jälkeen jalat tulee kuivata huolellisesti ja rasvata ihotyypillesi sopivalla jalkavoiteella. Juhlista väsyneet jalat kaipaavat myös jalkajumppaa. Pyöritä, koukista ja ojenna nilkkoja ja harota varpaita. Korkokenkien jälkeen myös pohkeet ja akillesjänteet kaipaavat venytystä ja hierontaa.

Näillä eväillä ja ohjeilla juhlista tulee varmasti ihanat ja jalkasi kiittävät!





Jalat juhlatuulella; 5 vinkkiä

Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja tänä vuonna moni valmistautuu yrityksissä ja työpaikoilla pikkujoulukauteen erityistä intoa puhkuen. Arjessa...